Mario Bruijns – schrijver van de boekenserie De houten kampeerstad
Met zijn boekenserie De houten kampeerstad van Rotterdam aan zee onthulde Mario Bruijns de geschiedenis van Recreatieoord Hoek van Holland.
Ook pleitte hij, samen met anderen, met rationele argumenten en in goed overleg tegen de commerciële verkoop en omvorming tot een modern bungalowpark. Daarbij zette hij strategische communicatie in om zowel raadsleden als de publieke opinie mee te krijgen. Daarnaast is hij de bedenker van ‘SOS Recreatieoord Hoek van Holland’. De opvallende sneeuwscène werd belicht door Hart van Nederland.
Zijn onderzoek ‘De gevolgen van modernisering en verkoop van campings en vakantieparken’ kreeg aandacht bij Kassa. Ook publiceerde hij regelmatig in krant, tijdschrift en en op social media om brede media-aandacht en zichtbaarheid te genereren voor de dreigende verkoop en tegelijkertijd het recreatieoord positief in het nieuws te houden. Verder verscheen hij meerdere malen op televisie en radio om zijn verhaal te doen.
Zijn boeken vormden de basis voor het maatschappelijk besef en de waardering van het recreatieoord als erfgoed. Ze versterkten de strijd tegen de verkoop van het vakantiepark. Bruijns maakte Recreatieoord Hoek van Holland ook bekend als het oudste vakantiepark van Nederland, met onder meer de slogan: ‘Oudste vakantiepark van Nederland. Dat verkoop je niet, dat koester je!“
Tevens was hij mede-initiatiefnemer van Het ‘Pleidooi voor behoud van Recreatieoord Hoek van Holland’ aan de gemeente Rotterdam. Zijn werk bevorderde ook de uitingen rondom de historie van het recreatieoord, zoals Miniworld en de Toekomstvisie Recreatieoord.
De boekenserie van Bruijns was ook de aanleiding voor 2e Kamerlid Sandra Beckerman (SP) om de ontruiming van vakantieparken landelijk aan te kaarten en een nieuwe Kampeerwet te realiseren. Zie pagina De boeken.
Naast tekstschrijver en erfgoedbewaker is Bruijns gespecialiseerd in zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Persoonlijk
De ouders en grootouders van Mario Bruijns kwamen al sinds de jaren vijftig op het huisjeskamp. In een familiealbum ontdekte hij zelfs dat zijn overgrootouders er in de jaren dertig al kampeerden. Zelf bracht hij er als kind elke zomer door.
Onbekende geschiedenis
In 2009 ging Bruijns vanuit nieuwsgierigheid en zijn liefde voor het recreatieoord op zoek naar de ontstaansgeschiedenis. Een vergeten verhaal, want weinig mensen wisten dat het huisjeskamp al vóór de Tweede Wereldoorlog bestond en bijzonder was.
Tekst en beeld
Voor zijn onderzoek verzamelde Bruijns feiten, verhalen en anekdotes. Ook kreeg de geboren Rotterdammer toegang tot de fotoalbums van particulieren die in Hoek van Holland een zomerhuisje hebben of ooit hadden.
Mede dankzij hun medewerking kon hij de geschiedenis van het recreatieoord en zijn bewoners in zowel tekst als beeld weergeven en het verhaal van Recreatieoord Hoek van Holland creëren. Vanaf 2020 speelden zijn boeken een rol in de strijd tegen de verkoop van het historische huisjeskamp.

Historische waarde vastgelegd
Netwerk Immaterieel Erfgoed Nederland
Kort na de verkoopplannen van de gemeente Rotterdam (3 november 2020) schreef Bruijns het huisjeskamp op 25 november 2020 in bij het Netwerk Immaterieel Erfgoed Nederland. Vanaf dat moment werd over het recreatieoord gesproken als erfgoed en kwam de strategische positionering als erfgoed in de strijd tegen de verkoop van het vakantiepark op gang.
Andere erkenningen
In de maanden daarna speelde Bruijns een sleutelrol in verdere erkenningen die het erfgoedkarakter van het recreatieoord onderstreepten, zoals:
- De opname als Echt Rotterdams Erfgoed op 21 maart 2021.
- De opname in de Canons van Zuid-Holland in april 2021.
- De ‘Cultuurhistorische verkenning van Recreatieoord en Camping Hoek van Holland’.
Zie ook de pagina Erfgoed.
Mario Bruijns ontvangt het certificaat Echt-Rotterdams erfgoed van Nicole van Dijk, directeur Stichting Wijkcollectie
De verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland (2020-2022)
Vanaf 3 november 2020 werd bekend dat de Rotterdamse wethouders Bas Kurvers en Said Kasmi het recreatieoord te koop wilden zetten. Een groep recreanten verenigt zich om de plannen te stoppen. Ook Bruijns zet zich in om de verkoop van Recreatieoord Hoek van Holland aan een commerciele marktpartij te voorkomen.
Het lukt het team om de plannen tegen te houden, want in februari 2022 stemt de voltallige gemeenteraad van Rotterdam tegen de verkoop. Recreatieoord Hoek van Holland werd niet verkocht!

SOS, onderzoek en media-impact
Om aandacht te krijgen voor de plannen van de wethouders, bedacht Bruijns ‘SOS Recreatieoord Hoek van Holland’. De opvallende sneeuwscène van 8 februari 2021 werd onder meer opgepikt door Hart van Nederland.
Vervolgens onderzocht hij hoe het afliep bij andere vakantieparken in Nederland na een verkoop. Hiermee kon hij de negatieve gevolgen van een commerciële overname concretiseren en als waarschuwing laten dienen. Zijn onderzoek ‘De gevolgen van modernisering en verkoop van campings en vakantieparken’ werd op de landelijke televisie opgepakt. Het televisieprogramma Kassa gebruikte het in de uitzending ‘Poen boven fatsoen‘.
Bruijns schreef ook het rapport ‘Verkenning 4-seizoenen opening Recreatieoord Hoek van Holland’.
De gevolgen voor vakantieparken bij Kassa
Slogan van de strijd
De schrijver achterhaalde dat Recreatieoord Hoek van Holland het oudste vakantiepark van Nederland is en bevestigde die status vervolgens via de media. Hij introduceerde onder meer de slogan:
‘Oudste vakantiepark van Nederland.
Dat verkoop je niet, dat koester je!’
Deze boodschap was gericht aan de gemeente Rotterdam. Bruijns draaide daarmee het argument van een ‘verouderd vakantiepark dat verkocht moest worden’ van wethouder Kasmi, juist om tot een krachtig statement voor behoud. Hierdoor werd het moeilijker voor de gemeente om het huisjeskamp als een ‘gewoon’ commercieel object te behandelen.
Op het stadhuis sprak Bruijns enkele malen in voor raadsleden en wethouders. Zij ontvingen ook allemaal het eerste deel van het boek ‘De houten kampeerstad van Rotterdam aan zee’.

Een eeuw Recreatieoord Hoek van Holland
In 2023 vierde Recreatieoord Hoek van Holland haar 100-jarig bestaan. Bruijns droeg inhoudelijk bij aan de expositie 100 jaar Recreatieoord Hoek van Holland, inclusief het verhaal, en verzorgde het jubileumlogo en de mediacontacten.
Daarnaast gaf hij in dat jubileumjaar rondleidingen en presentaties aan onder andere Heilige Huisjes Rotterdam, Club 25, de Rotterdamse gemeenteraad, SP, SBS6 en Stichting Wijkcollectie.
Voor MONUMENTAAL Magazine schreef en illustreerde Bruijns het artikel ‘Honderd jaar houten kampeerstad aan zee’ (uitgave april 2023).



